|
|
|

English version |
|
> Jeżeli wiadomość nie wyświetla się prawidłowo, kliknij tutaj |
|
 |
|
| PRAWO I LEGISLACJA |
 |
POLSKA |
|
 |
Spotkanie Komisji Technicznej CLCCR w Warszawie - 18.10.2023. Podsumowanie |
| Pełne podsumowanie spotkania Komisji Technicznej CLCCR w Warszawie, z dnia 18.10.2023 znajduję się pod przyciskiem "czytaj więcej".
|
|
|
 |
Wdrażanie AFIR w Polsce – planowane lokalizacje |
| Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało propozycję rozmieszczenia ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz tankowania wodoru, która spełnia wymagania rozporządzenia AFIR. Dla samochodów osobowych – 166 lokalizacji od 2025 r. W przypadku samochodów ciężarowych w 2025 roku – 25 lokalizacji, w 2027 roku – 77 lokalizacji a w 2030 – 166 lokalizacji. Dodatkowo MKiŚ planuje 34 lokalizacje stacji tankowania wodorem. Liczby te dotyczą sieci bazowej TEN-T. Dla sieci kompleksowej taka analiza jeszcze nie powstała. Sieć bazowa TEN-T w Polsce obejmuje ok. 3800 km, a sieć kompleksowa 3700 km.
|
|
|
 |
Dodatkowe środki w Moim Elektryku |
| Budżet programu Mój Elektryk w ramach ścieżki leasingowej ma zostać zwiększony o 100 mln zł. Pozostałe warunki mają pozostać bez zmian w tym w zakresie długości obowiązywania programu, trybu naboru oraz maksymalnej kwoty dopłaty oraz wartości pojazdu.
|
|
|
 |
Walka z emulacją SCR i wycinaniem DPF |
| 5 września 2023 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się I spotkanie Grupy Eksperckiej, której celem jest wypracowanie rozwiązań systemowych umożliwiających wyeliminowanie z ruchu pojazdów nadmiernie zanieczyszczających powietrze z powodu usuwania z pojazdów filtrów cząstek stałych (DPF) oraz dokonywania manipulacji w układzie oczyszczania spalin jednostek napędowych w pojazdach wykorzystywanych w transporcie drogowym. PZPM wchodzi w skład grupy eksperckiej.
|
|
|
 |
Czy cele redukcji CO2 są zgodne z Konstytucją? Wniosek do TK |
| Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro złożył do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o ocenę konstytucyjności unijnych przepisów dotyczących „zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r.” Zdaniem ministra mogą one być sprzeczne z polską Konstytucją i naruszać zasadę jednomyślności w sprawach dotyczących energetyki.
|
|
|
 |
Uruchomienie KPO – podatek od emisji spalin jednym z kamieni milowych |
| Opozycja obiecała, że gdy obejmie rządy, odblokuje wypłaty z KPO (158,5 mld zł, w tym 106,9 mld zł w postaci dotacji i 51,6 mld zł w formie pożyczek). Aby to nastąpiło, Polska musi wypełnić warunki tzw. kamieni milowych. Jednym z kamieni milowych jest wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego podatek od własności pojazdów emitujących spaliny, zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”, który ma być powiązany z emisją CO2 i NOx pojazdu.
|
|
|
 |
Wyższe kary za przestępstwa gospodarcze |
| 1 października 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu Karnego zaostrzająca kary za przestępstwa gospodarcze. Np. tożsamą karą od 5 do 25 lat pozbawienia wolności zagrożone będą np. rozbój z użyciem broni palnej oraz prowadzące do szkody majątkowej nierzetelne prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej. Prokuratorzy otrzymali wytyczne, aby w prowadzonych w zakresie przestępowań finansowych, tzw. białych kołnierzyków, domagać się najsurowszych kar dla sprawców.
|
|
|
 |
 |
UNIA EUROPEJSKA |
|
 |
Prace ACEM |
• Nowe prawo ELV – dyskusja ograniczeń materiałów niebezpiecznych i konieczne włączenie pojazdów kategorii L do annexu 3 nowego prawa
• „Prawo do naprawy”- złożony problem rozszerzenia dostępu wszystkich stron działających na rynku do napraw i części zamiennych
• Euro 5+ - nowe warunki pomiaru głośności nadal nie są opublikowane
|
|
|
 |
Euro 7/VII złagodzone |
| 25 września 2023 r. stanowisko negocjacyjne przyjęła Rada UE a 12 października 2023 r. propozycję rozpatrywała parlamentarna komisja ENVI. Rada m.in. (i) utrzymuje obecne warunki badań i limity emisji (Euro 6) dla samochodów osobowych i dostawczych, (ii) zaostrza limity emisji i nieco modyfikuje warunki badań w stosunku do Euro VI dla pojazdów ciężarowych (iii) ujednolica limity emisji cząstek z hamulców i dopuszczalne wskaźniki ścieralności opon z regulaminami EKG ONZ, (iv) zmienia obowiązywanie nowych wymagań z określonej daty na okres liczony w miesiącach od wejścia w życie rozporządzenia.
|
|
|
 |
CO2 z HDV – cele redukcyjne w większości utrzymane |
| 16 października 2023 r. Rada UE w swoim stanowisku negocjacyjnym w większości utrzymała docelowe poziomy i daty ich wdrożenia określone przez Komisję. Zmniejszony został cel dla naczep do 7,5% oraz przesunięty okres na osiągnięcie 100% redukcji dla autobusów miejskich na 2035 r. z celem pośrednim 85% w 2030 r. Rada chce również szybszego przeglądu realizacji celów oraz uwzględnienie współczynnika korygującego CCF w ramach przeglądu.
|
|
|
 |
Handel EV z UK – czekamy na ruch KE |
| Restrykcyjne przepisy dotyczące handlu pojazdami elektrycznymi między UE a Wielką Brytanią wchodzą w życie od 1 stycznia 2024 r. Brak reakcji UE będzie oznaczał nałożenie 10% cła na eksport baterii. Brytyjskie SMMT szacuje, że wejście w życie taryf spowoduje wzrost cen pojazdów o ok 4.000 euro. Odroczenie wejścia w życie przepisów popiera ACEA i SMMT oraz rząd brytyjski. Czekamy na ruch KE.
|
|
|
 |
Początek obowiązywania granicznego podatku węglowego (CBAM) |
| 1 października 2023 r. zaczął obowiązywać nowy obowiązek sprawozdawczy dla importerów w ramach regulacji CBAM. Przedsiębiorcy sprowadzający spoza UE takie towary, jak m.in. cement, stal czy nawozy sztuczne, będą podawać wartość wbudowanych w nie gazów cieplarnianych, m.in. dwutlenku węgla. Wyzwaniem może być uzyskanie informacji o emisjach bezpośrednich i pośrednich od dostawcy z kraju trzeciego.
|
|
|
| STATYSTYKA |
 |
POLSKA |
|
 |
Prognoza rejestracji samochodów osobowych i dostawczych |
 |
| W październiku PZPM opublikował prognozę rozwoju rynku samochodów osobowych i dostawczych w latach 2023-2025. Prognoza obejmuje całość rynku w poszczególnych kategoriach oraz wyszczególnia pojazdy elektryczne. Prognoza jest tworzona jako średnia arytmetyczna przewidywań jakie nadesłały do nas firmy członkowskie. W tym roku firmy są bardziej optymistyczne jeżeli chodzi o prognozowanie rozwoju rynku samochodów osobowych niż rok temu, ale mniej optymistyczne jeżeli chodzi o samochody dostawcze. W obu przypadkach przewidywania co do rozwoju rynku pojazdów elektrycznych zostały skorygowane w dół. Poniżej fragment prognozy. W tym roku w badaniu wzięło udział 13 firm/grup (20 marek) - dla samochodów osobowych oraz 8 firm/grup (10 marek) - dla samochodów dostawczych. Dziękujemy za wszystkie nadesłane prognozy. Pełny wynik można sprawdzić tutaj.
|
|
|
 |
Rejestracje pojazdów w Polsce. Dane z CEPiK za Q3 2023 |
| Pierwsze trzy kwartały roku okazały się pozytywne w niemal wszystkich kategoriach pojazdów. Wyjątkiem są przyczepy i naczepy o DMC powyżej 3,5t (20 159 szt.), które jednak, mimo czteroprocentowego spadku i tak sprzedają się lepiej niż w przedpandemicznym 2019 roku. Drugim wyjątkiem są motorowery (9 284, -4,4%), które z każdym rokiem znaczą coraz mniej dla rynku jednośladów w Polsce.
Po długo wyczekiwanym odbiciu na rynku autobusowym, które obserwujemy od lutego tego roku, autobusy cały czas przyspieszają. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano więcej pojazdów (1 211 szt.) niż w całym ubiegłym roku. A sam trzeci kwartał wzrósł o ponad 120% wobec roku ubiegłego.
Samochodów osobowych zarejestrowano w pierwszej połowie roku ponad 350 tys. (+10,6% r/r). Tegoroczny wynik z dużym prawdopodobieństwem będzie lepszy od wyników z trzech poprzednich lat.
Marki premium, które stanowią już ¼ rynku rosną zdecydowanie szybciej (+19,4%) niż marki popularne (+8,0%).
Udział marek premium rośnie systematycznie od 2005 roku, kiedy wynosił nieco ponad 4%. W tym jest to rekordowe 24,5%.
Zmniejsza się dynamika samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu urosły one o 77%, a po trzech kwartałach wykazują już „tylko” 54% wzrostu rok do roku. Ich udział w rynku to 3,5%, a dominującą pozycję ma tutaj Tesla (27% udziału). Ciągle jednak 78% wszystkich nowo rejestrowanych samochodów ma silnik benzynowy (klasyczny lub hybrydowy). Silnik Diesla (klasyczny lub zelektryfikowany) ma niecałe 16% samochodów osobowych.
|
|
|
 |
Produkcja samochodów osobowych i silników spalinowych do pojazdów samochodowych w Polsce (styczeń – wrzesień 2023)
|
| Według najnowszych danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) we wrześniu, produkcja pojazdów samochodowych w Polsce odnotowała zróżnicowane rezultaty dla poszczególnych segmentów pojazdów. Produkcja samochodów osobowych z wynikiem 27,9 tys. szt. znalazła się na plusie (+40,9%r/r). Samochody ciężarowe i dostawcze do 3,5t osiągnęły liczbę 23 748 szt. notując lekki spadek (-1,7% r/r), natomiast produkcja autobusów, która zakończyła się wynikiem 347 szt, odnotowała dwucyfrową stratę (-27,9 %r/r) w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r.
We wrześniu produkcja silników do samochodów spalinowych ze spadkiem o 20,8% r/r w porównaniu z tym samym miesiącem br.
|
|
|
 |
 |
UNIA EUROPEJSKA |
|
 |
 |
Rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej. Dane z ACEA za Q3 2023
|
| We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wzrosła o 9,2%, do 861 062 sztuk, co oznacza czternasty z rzędu miesiąc wzrostu na unijnym rynku motoryzacyjnym. Dwa z największych rynków UE odnotowały silne wzrosty: Włochy (+22,7%) i Francja (+10,7%). Rynek niemiecki był stosunkowo stabilny, z niewielkim spadkiem o 0,1% w porównaniu z wrześniem 2022 roku. |
|
|
| PR & MEDIA
|
|
Branża motoryzacyjna po wyborach |
| PZPM kontynuuje rozpoczęte przed wyborami działania na poziomie rządu i parlamentu. Przed wyborami wspólnie ze Związkiem Dealerów Samochodów przeprowadziliśmy kampanię polegającą na przesłaniu do wszystkich komitetów wyborczych pytań dotyczących podejścia do najistotniejszych problemów branży po wyborach.
|
|
|
 |
Konferencja „Bezpieczna ELEKTROMOBILNOŚĆ - wyzwania dla kształcenia zawodowego” |
| W związku z aktywnością w obszarze szkolnictwa zawodowego, PZPM został partnerem medialnym konferencji „Bezpieczna ELEKTROMOBILNOŚĆ – wyzwania dla kształcenia zawodowego”.
|
|
|
 |
Konferencje i kongresy |
| PZPM był aktywnym uczestnikiem kilkunastu jesiennych konferencji i ogólnopolskich kongresów. Lista konferencji i kongresów pod przyciskiem "czytaj więcej".
|
|
|
 |
„Zrównoważony transport w Polsce” - kampania PZPM |
| „Zrównoważony transport w Polsce” kampania PZPM, ciężarówkowych firm członkowskich i Rzeczpospolitej z okazji światowego tygodnia mobilności. Redakcja Rzeczpospolitej zaprosiła Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego do objęcia patronatem i wspólnej realizacji cyklu redakcyjnego na łamach Rzeczpospolitej. W projekcie wzięły udział firmy członkowskie reprezentujące pojazdy ciężarowe w składzie: Scania, Volvo, Man, IVECO, Daimler Truck, DAF, Renault Trucks.
|
|
|
| PZPM Wewnętrznie |
|
Posiedzenie Rady Nadzorczej - 30 października |
| 30 października odbędzie się kwartalne posiedzenie Rady Nadzorczej PZPM. Wśród omawianych tematów znajdą się bieżące strawy m.in. Euro7/VII, E-mobilność i program dotacji „Mój Elektryk”, infrastruktura ładowania i wdrożenie AFIR oraz zagadnienia europejskie w tym - m.in. współpraca z ACEA, ACEM i CLCCR.
|
|
|
 |
Spotkanie grupy ciężarówkowej - 7 listopada |
| 7 listopada odbędzie się posiedzenie kolejne spotkanie szefów firm dystrybutorów samochodów ciężarowych. Do najistotniejszych zagadnień, które będą poruszane na spotkaniu należą: rozwój sieci szybkiego ładowania pojazdów ciężarowych, postulat branży wprowadzenia dopłat do zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, sprawy europejskie.
|
|
|
|
| PZPM w Internecie
|
PZPM na LinkedIn |
| PZPM kontynuuje aktywność na LinkedIn aby utrzymać zaangażowanie istniejących obserwatorów i przyciągać nowe osoby do śledzenia profilu. Ponadto wykorzystuje go jako platformę do budowania swojej obecności w internecie, zwiększania świadomości organizacji wśród coraz szerszego grona śledzących. Aktualnie jest to 3800 obserwatorów wobec 4100 na koniec października br. Zwiększenie liczby uczestników i aktywności na profilu jest wynikiem zamieszczania ciekawych i wartościowych publikacji. PZPM/LinkedIn |
|
|
 |
Odświeżona strona internetowa PZPM |
| W czerwcu 2023r. strona internetowa PZPM została odświeżona. Może to dodatkowo wpłynąć na postrzeganie PZPM jako profesjonalnej i wiarygodnej organizacji oraz zachęcić do dalszej interakcji z Organizacją a także zwiększyć liczbę odwiedzających.
Odświeżenie strony jest też okazją do dodatkowej aktualizacji treści i dostosowanie formy do nowych trendów. PZPM regularnie aktualizuje publikacje, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Strona internetowa PZPM |
|
|
|
 |
|
 |
| DEBATA NA YOUTUBE |
|
WYSTĄPIENIE PREZESA |
 |
|
 |
Motoryzacja na nowoAutonomiczne i jeżdżące tylko na prąd? Czy takie będą auta przyszłości? To, że Unia Europejska chce doprowadzić przemysł motoryzacyjny do zero-emisyjności nie jest tajemnicą. Ważniejsze jednak jest to na jakim etapie są producenci samochodów i czy są w stanie sprostać unijnym wytycznym. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią Marcin Kwoka z Mercedes-Benz Polska i Łukasz Paździor z Mazda Motor Poland a zaprasza Ernest Bodziuch. |
|
|
|
PODSUMOWANIE KWARTAŁU Q3 2023 - FLEET
Podsumowanie III kwartału 2023
- Rynek pojazdów w Polsce i w Europie
- Napędy alternatywne oraz infrastruktura
- Produkcja motoryzacyjna w Polsce i w Europie
- Aktualne wyzwania legislacyjne
- Euro 7/VII – co dalej w Europarlamencie
- Eksport pojazdów elektrycznych i baterii do UK – koniec wolnego handlu? |
|
|
|
 |
|
Wysłane przez PZPM | Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
|